تشكيل الصور التشبيهية في ديوان نبضات أمتي للشاعر حسب الله مهدي فضلة (دراسة بلاغية نقدية)
محتوى المقالة الرئيسي
الملخص
تناول البحث موضوع التصوير التشبيهي ودلالاته في شعر حسب الله مهدي فضلة عنواناً لبحثه هذا، والذي سيدرس فيه كل أنواع الصور التشبيهية دراسةً تطبيقية تتجلى من خلالها مختلف الأساليب التي سلكها الشاعر لتوضيح فكرته عبر هذا النوع من أنواع التصوير البياني. وكانت الإشكالية المنهجية تتمثل في السؤال الآتي: هل للتشبيه وجود ودور في شعر حسب الله مهدي فضلة؟ وما نوع التشبيهات التي كان يعتمد عليها الشاعر للتعبير عن المعاني والمدلولات التي يريدها؟
اعتمد اختار الباحث على المنهج الصفي الذي يعتمد التحليل والاستقراء والإحصاء من أدواته، مع الالتزام بالموضوعية والحياد في جميع مراحل البحث.
وقد توصل الباحث من خلال ذلك إلى النتائج الآتية:
أن الشاعر قد استخدم التشبيه بألوانه الحسي والعقلي والمختلف هو أكثر أنواع الصور وروداً في شعره، أما في التشبيه الحسي فإنّ تشبيه المبصر بالمبصر هو الأكثر شيوعاً، ثم يليه الملموس بالملموس، ثم المذوق بالمذوق، وأخيراً المسموع بالمسموع وهو نادر. كما أن تشبيه المفرد بالمفرد هو الغالب، ثم يليه المتعدد فالمركب.
أما في وجه الشبه فإنّ التشبيه المفصل أكثر شيوعاً من المجمل، وهذا دليل على إيضاح الشاعر للصورة، كما أن تشبيه التمثيل نادر في حين أن التشبيه غير التمثيل هو الشائع.
أما في أداة التشبيه فإنه كان يستخدم التشبيه المؤكد أكثر من المرسل والمرسل أكثر من البليغ، مما يدل على قصر الصور ووضوحها.
تناول البحث موضوع التصوير التشبيهي ودلالاته في شعر حسب الله مهدي فضلة عنواناً لبحثه هذا، والذي سيدرس فيه كل أنواع الصور التشبيهية دراسةً تطبيقية تتجلى من خلالها مختلف الأساليب التي سلكها الشاعر لتوضيح فكرته عبر هذا النوع من أنواع التصوير البياني. وكانت الإشكالية المنهجية تتمثل في السؤال الآتي: هل للتشبيه وجود ودور في شعر حسب الله مهدي فضلة؟ وما نوع التشبيهات التي كان يعتمد عليها الشاعر للتعبير عن المعاني والمدلولات التي يريدها؟
اعتمد اختار الباحث على المنهج الصفي الذي يعتمد التحليل والاستقراء والإحصاء من أدواته، مع الالتزام بالموضوعية والحياد في جميع مراحل البحث.
وقد توصل الباحث من خلال ذلك إلى النتائج الآتية:
أن الشاعر قد استخدم التشبيه بألوانه الحسي والعقلي والمختلف هو أكثر أنواع الصور وروداً في شعره، أما في التشبيه الحسي فإنّ تشبيه المبصر بالمبصر هو الأكثر شيوعاً، ثم يليه الملموس بالملموس، ثم المذوق بالمذوق، وأخيراً المسموع بالمسموع وهو نادر. كما أن تشبيه المفرد بالمفرد هو الغالب، ثم يليه المتعدد فالمركب.
أما في وجه الشبه فإنّ التشبيه المفصل أكثر شيوعاً من المجمل، وهذا دليل على إيضاح الشاعر للصورة، كما أن تشبيه التمثيل نادر في حين أن التشبيه غير التمثيل هو الشائع.
أما في أداة التشبيه فإنه كان يستخدم التشبيه المؤكد أكثر من المرسل والمرسل أكثر من البليغ، مما يدل على قصر الصور ووضوحها.
The research dealt with the topic of metaphor and its connotations in the poetry of Hasaballah Mahdi Fadla as the title of this research, in which he will study all types of metaphors in an applied study that reveals the various methods that the poet used to clarify his idea through this type of graphic imagery. The methodological problem was represented in the following question: Does metaphor exist and play a role in the poetry of Hasaballah Mahdi Fadla? What type of metaphors did the poet rely on to express the meanings and connotations he wanted?
The researcher relied on the classroom method that relies on analysis, induction and statistics as its tools, while adhering to objectivity and neutrality in all stages of the research.
Through this, the researcher reached the following results:
The poet used metaphor in its sensory, rational and different colors, which is the most common type of images in his poetry. As for sensory metaphor, the metaphor of the seen with the seen is the most common, followed by the tangible with the tangible, then the tasted with the tasted, and finally the audible with the audible, which is rare. The comparison of the singular to the singular is the most common, followed by the multiple and then the compound.
As for the point of similarity, the detailed comparison is more common than the general, and this is evidence of the poet's clarification of the image, and the comparison of representation is rare while the comparison of non-representation is common.
As for the tool of comparison, he used the confirmed comparison more than the sent and the sent more than the eloquent, which indicates the brevity and clarity of the images.
The research dealt with the topic of the simile and its connotations in the poetry of Hasaballah Mahdi Fadla as the title of this research, in which he will study all types of simile images in an applied study through which the various methods that the poet used to clarify his idea through this type of graphic representation are revealed. The methodological problem was represented in the following question: Does simile exist and play a role in the poetry of Hasaballah Mahdi Fadla? What type of similes did the poet rely on to express the meanings and connotations he wanted?
The researcher relied on the classroom approach that relies on analysis, induction and statistics as its tools, while adhering to objectivity and neutrality in all stages of the research.
Through this, the researcher reached the following results:
The poet used similes in their sensory, mental and different colors, which are the most common types of images in his poetry. As for the sensory similes, the simile of the visible to the visible is the most common, followed by the tangible to the tangible, then the tasted to the tasted, and finally the audible to the audible, which is rare. Also, the simile of the singular to the singular is the most common, followed by the multiple and then the compound.
As for the point of similarity, the detailed simile is more common than the general, and this is evidence of the poet's clarification of the image, as the simile of representation is rare, while the simile of non-representation is common.
As for the simile tool, he used the confirmed simile more than the sent and the sent more than the eloquent, which indicates the brevity and clarity of the images.
المقاييس
تفاصيل المقالة
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.