الرئيسيةالابحاثأثر لجان المراجعة على استقلالية المراجع الداخلي في أطار معايير المراجعة السعودية

أثر لجان المراجعة على استقلالية المراجع الداخلي في أطار معايير المراجعة السعودية

عنوان البحث

أثر لجان المراجعة على استقلالية المراجع الداخلي في أطار معايير المراجعة السعودية: دراسة ميدانية على عينة من الشركات العامة المساهمة بالمملكة العربية السعودية للفترة (2010م - 2021م)

أثر لجان المراجعة على استقلالية المراجع الداخلي في أطار معايير المراجعة السعودية: دراسة ميدانية على عينة من الشركات العامة المساهمة بالمملكة العربية السعودية للفترة (2010م - 2021م)

The impact of audit committees on the independence of the internal auditor within the framework of Saudi auditing standards: a field study on a sample of public shareholding companies in the Kingdom of Saudi Arabia for the period (2010 - 2021)

إعداد

د. سناء علي محمد: كلية العلوم الإدارية جامعة نجران - نجران، المملكة العربية السعودية

Preparation

Dr. Sana Ali Muhammad: faculty of Administrative Sciences, Najran University - Najran, Kingdom of Saudi Arabia

Issue – العدد

الرابع عشر

Pages – الصفحات

000 - 000

Download التحميل

اضغط هنا

Language – اللغة

العربية

الكلمات المفتاحية

Keywords

لجان المراجعة، استقلالية المراجع الداخلي، معايير المراجعة، معايير المراجعة السعودية

audit committees, independence of internal auditor, audit standards, Saudi auditing standards

Country – الدولة

السعودية

الملخص

هدفت الدراسة الى التعرف على أهمية لجان المراجعة في استقلالية المراجع الداخلي بوضع أسس وقواعد لحمايته من أي توجهات أو ضغوطات إدارية في الشركة، وكذلك تهيئة الوضع المناسب له حتى يتمكن من أنجاز أعمال المراجعة الداخلية على الوجه المطلوب منه. من أبرز دور لجان المراجعة شفافية ومصداقية التقارير المالية التي يعدها المراجع الداخلي ونزهتها من أي تدخل إداري في الشركة، وأيضاً ربط معايير المحاسبين السعوديين والمساهمة في إضفاء الثقة في عملية المراقبة ومصداقية التقارير المالية للمراجعين الداخلين ومساندة لجان المراجعة في توثيق عملها على أسس صحيحة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي والمنهج التاريخي لتحليل الدراسات السابقة. وخلصت الدراسة إلى أن المراجعة الداخلية تلعب دور في المحافظة على المال العام وتقليل من مخاطر السرقة والغش وتقويم المعلومات المحاسبية. كما أوصت الدراسة إلى استعمال الطرق الحديثة في النظام المحاسبي المطبق وذلك للتقييم والوصول إلى القيمة العادلة والحقيقية للموجودات وبضرورة الاهتمام ببناء نظام مراجعة داخلية فعال يمكن من خلاله تحقيق الأهداف المرجو تحقيقها.

Abstract

This study aimed at the importance of the audit committees in the independence of the internal auditor by laying down foundations and rules to protect him from any administrative trends or pressures in the company, as well as creating the appropriate situation for him so that he can complete the internal audit work as required of him. One of the most prominent roles of the audit committees is the transparency and credibility of the financial reports prepared by the internal auditor and their impartiality from any administrative interference in the company, as well as linking the standards of Saudi accountants and contributing to giving confidence in the control process and the credibility of the financial reports of the internal auditors and supporting the audit committees in documenting their work on sound foundations. The study relied on the descriptive method and the historical method to analyze previous studies. The study concluded that the internal audit plays a role in preserving public money, reducing the risks of theft and fraud, and evaluating accounting information. The study also recommended the use of modern methods in the accounting system applied in order to evaluate and reach the fair and real value of assets and the need to pay attention to building an effective internal audit system through which the desired goals can be achieved.

التخص العام

محاسبة
ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك