الرئيسيةالابحاثعقد الوكالة في الفقه الإسلامي وعلاقته بتعزيز العمل الخيري

عقد الوكالة في الفقه الإسلامي وعلاقته بتعزيز العمل الخيري

عنوان البحث

Research title

عقد الوكالة في الفقه الإسلامي وعلاقته بتعزيز العمل الخيري

Agency contract in Islamic jurisprudence and its relationship to the promotion of charitable work

إعداد

د. رشيد المالكي: طالب باحث في سلك الدكتوراه، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة محمد الخامس الرباط

Preparation

Rachid AlMaLIki: Research student in the Doctoral Department, Faculty of Literature and Human Sciences, Mohammed V University, Rabat

العدد – Issue

الرابع عشر

الصفحات – Pages

000 - 000

التحميل Download

اضغط هنا

اللغة – Language

العربية

الكلمات المفتاحية

Keywords

عقد الوكالة، العمل الخيري، المجالات الخيرية، المسائل

Agency contract, charitable work, importance, charitable areas, issues

الدولة – Country

المغرب

الملخص

لرواج "عقد الوكالة" في معاملات العمل الخيري الفردي أو المؤسسي؛ جاء هذا الجهد كمساهمة متواضعة في بابه، يهدف لصبغ العمل الخيري بصلاحية التنفيذ وجودة الأداء ويرقى لمراد الله. وهدفت الدراسة إلى المشاركة في ترقية العمل الخيري في جانبه الشرعي النظري، وتجلية ذلك بالكشف عن تطبيقات هذا العقد في مجال العمل الخيري؛ في جميع أحواله سواء عندما يكون الممارس للخير وكيلا عن المتبرعين أو موكلا من طرف المستفيدين أو موكلا غيره في تنفيذ المشاريع. ليخلص في النهاية إلى ركنية هذا العقد في معاملات العمل الخيري؛ مما يجعل ضبطه شرعا وتوثيقه قانونا ضرورة يحتمها واقع العمل الخيري حفظا للحقوق وتيسيرا للعمل، وليخرج بتوصيات تستهدف في مجملها ذوي العلاقة بمجال العمل الخيري في جميع اتجاهاته (مفيد ومستفيد ووسيط بينهما).

Abstract

This study came as a modest contribution in its field to the popularity of the agency contract in individual or institutional charitable work transactions. It aims at surrounding charitable work with the validity of implementation and the quality of performance, and be as Allah's will. The study aimed to participate in the promotion of charitable work in its theoretical legal aspect, and to demonstrate this by revealing the applications of this contract in the field of charitable work; In all cases, whether when the charitable practitioner is an agent for the donors or entrusted by the beneficiaries or entrusted to others in the implementation of projects. At the end, it concluded that this contract is important in charitable work transactions, which makes its legal control and documentation a necessity required by the reality of charitable work in order to preserve rights and facilitate work. All the study recommendations targeted those involved in the field of charitable work in all its scopes. (beneficial, beneficiary, and mediator).

التخصص العام

شريعة وقانون
ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك