الرئيسيةالابحاثأثر مكانة علوم القرآن الكريم على تدوين العلوم

أثر مكانة علوم القرآن الكريم على تدوين العلوم

عنوان البحث

Research title

أثر مكانة علوم القرآن الكريم على تدوين العلوم: دراسة وصفية

The Impact of the Position of the Noble Quran Sciences on the Identification of Other Sciences: A Descriptive Study

إعداد

عبدالسلام سالم عبدالسلام الاسمر الحضيير

Preparation

Dr. Abdulsalam Salem Abdulsalam-Alasmar Alhoudier: College of Islamic Studies Sebha, Asmarya Islamic University, State of Libya

العدد – Issue

الحادي عشر - المجلد الثاني


التحميل Download

اضغط هنا

اللغة – Language

العربية

الكلمات المفتاحية

Keywords

القرآن الكريم، علوم القرآن، التفسير، التدوين

Holy Qur’an, Qur’an Sciences, Interpretation, Codification

الدولة – Country

فلسطين

الملخص

تدور هذه الدراسة حول التعريف بعلوم القرآن الكريم من حيث المكانة التي أخذتها من بين جميع العلوم، إضافة إلى تاريخه المشرف، ولا سيما اجتهاد العلماء سابقاً ولاحقاً في التأليف والكتابة فيه، فهو من العلوم الإنسانية، حيث تعتبر علوم القرآن الكريم انعكاس لتأملات المسلمين، وتدوين لمحاولاتهم الاستكشافية، فالقرآن الكريم يعد المرجع الأساسي للعقيدة الإسلامية، وتكمن مشكلة البحث في معرفة تحديد ماهية علوم القرآن الكريم، وما ينظم لها من علوم واضحة الدلالة في فهم المصادر التشريعية لعلوم القرآن، حيث نلاحظ أن هناك كثيراً من الناس يتخبطون في معرفة ماهية علوم القرآن الكريم وما يتفرع منها، والحاصل أن علوم القرآن الكريم كما ذكر الإمام السيوطي تدخل فيها كل العلوم، سواء العلوم العلمية، أو العملية، وغيرها من العلوم الأخرى باعتباره من أشرف العلوم على الإطلاق بوجه عام، واقتضت منهجية البحث على المنهج التاريخي والوصفي الذي يحدد طبيعة معرفة علوم القرآن الكريم معرفة جيدة، وما يتبعها من علوم باختلاف أنواعها، إضافة إلى إخراج الأحكام التشريعية المرتبطة به، وخلصت الدراسة إلى أن مكانة علوم القرآن تعد معروفة في الجانب المقدم من جميع العلوم باعتبار أنها تتعلق بدراسة القرآن الكريم الذي هو أصل التقديس في العقيدة الإسلامية، كما أن التحدي الحضاري الذي واجه الأمة الإسلامية منذ قرون هو الذي حدد للعلماء طريقتهم في التأليف، فجمعوا كل ما كان له علاقة بالقرآن الكريم في مختلف الدراسات القرآنية من قريب وبعيد، وأطلق عليه مصطلح: "علوم القرآن"، بحيث يشمل كل العلوم.

Abstract

The study considers the definition of the Noble Quran Sciences (NQS) in terms of the special position that it has been granted among all different sciences. The holy Quran has honourable history that mirrors in the diligence of the former and current Muslim scholars in authoring and providing valuable sources for NQS. It is classified as a humanitarian science. NQS reflects the mediating of Muslim scholars and their scientific exploratory attempts, as the holy Quran is the prime source for Muslim belief. The argument of this study centralises in identifying what NQSs are, and what it includes from other sciences that clearly ease the understanding of legislative sources of NQSs. The purpose of this study is to clear the confusion and misunderstanding of lots of people in identifying the NQSs and its sub-sciences. As mentioned by Imam Alsoyouty, the NQSs include all different sciences, scientific and practical sciences, and other categories of sciences as the holy Quran is generally the most honourable and comprehensive book ever. In this study, I adopted the historical and descriptive methodology to determine the identification nature of NQSs as well as other different sub-sciences, and to derive the related legislative rules out of the discussion. The study concludes that status of the NQSs is well-known, and it is in the front-side of all science. This has been the case because the holy Quran is the origin of sanctification in Islamic belief. I also conclude that the civilised challenged that Islamic nation faced, and has been facing over centuries, has determined the approach that Islamic scholars use in their authorship. They collected everything related to the noble Quran, in different Quranic studies, in one science and they called it (Noble Quran Sciences) which covers all sciences.

التخصص العام

علوم التفسير
ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك