الرئيسيةالابحاثقراءة في تمثلات العجائبي والعجيب في أحداث السيرة النبوية

قراءة في تمثلات العجائبي والعجيب في أحداث السيرة النبوية

عنوان البحث

Research title

قراءة في تمثلات العجائبي والعجيب في أحداث السيرة النبوية

Reading in the representations of the miraculous and the wondrous in the events of the Prophet’s biography

إعداد – prepared by
العدد – Issue
العدد الثامن – المجلد الثاني
الصفحات – Pages
التحميل Download
اضغط هنا
اللغة – Language العربية
الكلمات المفتاحية

keywords

العجائبي، العجيب، السيرة النبوية، الحدث فوق الطبيعي، الأحداث المقدسة

miraculous, wondrous, prophetic biography, supernatural event, sacred events

الملخص – Abstract

يسعى هذا البحث إلى بلورة تصور متماسك عن تجليات العجائبي والعجيب، ورصد إواليات اشتغالهما ضمن نصوص السيرة النبوية، والنصوص المؤسسة لمتخيل الثقافة العربية والإسلامية. ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة مقاربة تحليلية تهدف إلى تفكيك الظواهر ودراستها دراسة تفصيلية. وقد توصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها أن “العجيب” عام يحيا داخل النصوص الدينية، ويستدعي الوقوف أمام إعجاز القرآن الكريم وعظمة الله عز وجل. أما “العجائبي” فخاص ينشط في النصوص الأدبية، ويفرض حضور القارئ والشخصية معا في الأثر الأدبي، ويستوجب خلق الحيرة والتردد والاندهاش الناجم عما يعترض القارئ والشخصية من أحداث فوق الطبيعية. وأن هذا “العجيب” يمثل في النص الديني شكلا من العقيدة الراسخة، فهو كلام الله عز وجل الذي أوحى به لنبيه الكريم محمد صلى الله عليه وسلم، ولا يمكن بأية حال أن ندخله في جنس “العجائبي” الذي يظل كلام بشر، وشكلا أدبيا له خصائصه وسماته المميزة.

This research seeks to crystallize a coherent conception of the manifestations of the miraculous and the wondrous, and to monitor the priorities of their work within the texts of the Prophet’s biography, and the texts founding the imagination of Arab and Islamic culture. To achieve the objectives of the research, the researcher used an analytical approach aimed at dismantling the phenomena and studying them in a detailed study. The research has reached a set of results, the most important of which is that the “wonderful” is a year that lives within religious texts, and calls for standing in front of the miracle of the Holy Qur’an and the greatness of God Almighty. As for the “wonderful” one, it is active in literary texts, imposing the presence of the reader and the personality together in the literary work, and necessitating the creation of confusion, hesitation and astonishment resulting from the supernatural events that confront the reader and the character. And that this “wonderful” represents in the religious text a form of a well-established belief, as it is the word of God Almighty who revealed it to his noble Prophet, and we cannot in any way include it in the “wonderful” genus, which remains human speech, and a literary form that has its own characteristics and distinctive features.

ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك