الرئيسيةالابحاثالعقد الاستهلاكي الإلكتروني

العقد الاستهلاكي الإلكتروني

عنوان البحث

Research title

العقد الاستهلاكي الإلكتروني

electronic consumer contract

إعداد – prepared by

هاشم عبد الكريم مشهداني: باحث بسلك الدكتوراه في القانون الخاص، كلية العلوم القانونية والاقتصادية والاجتماعية، جامعة محمد الأول، وجدة- المغرب.

 Hachem Abdelkarim Machhadani : PhD researcher in private law, Faculty of Legal, Economic and Social Sciences, Mohammed I University, Oujda – Morocco.

العدد – Issue
العدد الثامن – المجلد الثاني
الصفحات – Pages
التحميل Download
اضغط هنا
اللغة – Language العربية
الكلمات المفتاحية

keywords

عقد استهلاكي، عقد إلكتروني، مستهلك إلكتروني، حماية المستهلك، تجارة إلكترونية

electronic commerce, electronic contract, consumer protection, consumer contract, electronic consumer

الملخص – Abstract

إن اختراع جهاز الحاسب الآلي وشبكة الإنترنت كان له عدة آثار أدت إلى تغيير شكل العقود، فانتقلت من العالم المادي الملموس التي تتم بين شخصين في مجلس واحد، إلى تعاقدات إلكترونية تتم بين شخصين في مجلسين مختلفين، وإذا كان العقد الإلكتروني يستوي مع بقية العقود الأخرى التقليدية بقيامه على مبدأ الرضائية، بحيث يلزم لانعقاده التعبير عن إرادة المتعاقد وأن تكون هذه الإرادة سليمة، فإن هذا المبدأ قد تشوبه بعض العيوب والنواقص التي تؤثر على صحته وبالتالي على صحة العقد المبرم، خاصة وأن المتعاقدين يجمع بينهما مجلس عقد افتراضي وليس حقيقي. لذلك كان لزاما سن قوانين جديدة أو تعديل القوانين السابقة لتواكب التطور الحاصل في هذا الميدان، تهدف بالأساس لضمان سلامة المعاملات التجارية الإلكترونية، وتوفر الحماية اللازمة للمستهلك وتقيه من المخاطر التي يمكن أن يتعرض جراء إقدامه على إبرام هذا النوع من العقود، بحيث لا تقف عند حدود ضمان السلامة البدنية، وإنما تتجاوزها إلى السلامة المعنوية للمستهلكين بكفالة سلامة الرضا وحرية الإرادة والاختيار المتبصر، تفاديا للوقوع في مصائد التضليل والغش والاستغلال.

The invention of computer and internet had various impacts that lead to a change in the form of contracts. It has moved from being done in a tangible world by two individuals in one same spot, to contracts done by two individuals in two different locations. Many legislations have chosen to protect the consumer from the traditional depreciation contracts, this protection could be achieved by particular norms. This latter organizes a consumer contractual relationship between the merchant and the consumer. However, these rules could not reach the level of protection that is needed in the electronic depreciation contracts, by virtue of the privacy of these contracts and their digital character. That is why it was obligatory to produce new laws or amending the previous ones so that they could keep pace with the development seen in this field. The laws basically aim to ensure the safety of the electronic commercial transactions and provide the right amount of protection for the consumer and secure him from any dangers that could face him while he is about to be a part of this kind of contracts. When we mention protection of the consumer we do not only talk about the physical protection but the psychological one too, it is a must on the laws to ensure the satisfaction and freedom of will of the consumer in order to avoid falling into disinformation traps, cheating and exploitation.

ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك