الرئيسيةالابحاثآداب الاستغفـار وفوائـده على النفس البشرية

آداب الاستغفـار وفوائـده على النفس البشرية

عنوان البحث

Research title

آداب الاستغفـار وفوائـده على النفس البشرية

The proprieties of seeking forgiveness and it’s benefits on the human soul 

إعداد – prepared by

 عبد الرحيم سويني: طالب باحث دكتوراه، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة محمد الخامس، الرباط، المغرب

Abderrahime Souini:  Faculty of Arts and Humanities, Mohammed V, Univiersity, Morocco

العدد – Issue
العدد الخامس – المجلد الثاني
الصفحات – Pages
التحميل Download
اضغط هنا
اللغة – Language العربية
الملخص – Abstract

يعد الاستغفار من أجلّ الطاعات التي يُتَقرب بها العبد إلى الله تعالى، وذلك لما له من الفوائد العظيمة والثمار الطيبة على النفس البشرية، الدافع إلى تربية النفس على الخير والصلاح، وتزكيتها وتطهيرها مما تقع فيه من الذنوب، والمعاصي، والبلايا، والمصائب المنتشرة في زماننا، فيكون الإنسان في حاجة إلى الاستغفار والمداومة عليه. ولذلك فالهدف من هذا البحث إبراز أهمية الاستغفار وفوائده المثمرة لقيم الخير والصلاح، وقد اعتمدت في هذا البحث منهجا تحليليا ووصفيا، توصلت فيه إلى مجموعة من النتائج، منها: أن الاستغفار يعد من أجل الطاعات في الإسلام، وأن للاستغفار فوائد عظيمة على الفرد والمجتمع، لا يتأتى هذا النفع ولا يتم إلا من خلال التزام العبد آدابه وضوابطه الشرعية. لذلك فإن هذه الدراسة أوصت بالاهتمام بالاستغفار، وبيان فوائده ومقاصده، مع الحرص على تربية الأجيال قيمه وأخلاقه.

Forgiveness is one of the greatest worships which the servant draws closer to God Almighty, because of its great benefits and good fruits for the human soul thus the it is motivation to educate soul on goodness and righteousness, and purify it from the sins, disobediences, and calamities that are common in our time. So, the person is in need of forgiveness and persistence in it. The benefit of seeking forgiveness and its benefits for the servant does not come except through adherence to its etiquette and the rules of Sharia. Therefore, the aim of this research is highlighting the importance of forgiveness and its good benefits for the values of goodness. This study relied on the descriptive and analytical method and it reached to a set of results, the most important is that the forgiveness is one of the best worships in Islam for its great benefits on the individual and society. That benefit comes through a servant’s adherence to his etiquette and legal regulations. So, the study recommended paying attention to seeking forgiveness, stating its benefits and purposes, while being keen to educate generations about its values and morals.

الكلمات المفتاحية

keywords

الاستغفار، آداب الاستغفار، فوائد الاستغفار، أثر الاستغفار

seeking forgiveness, the etiquette of seeking forgiveness, the benefits of seeking forgiveness, the effect of seeking forgiveness

ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك