الرئيسيةالابحاثمعارضة الساحب في الوفاء بقيمة الشيك

معارضة الساحب في الوفاء بقيمة الشيك

عنوان البحث

Research title

معارضة الساحب في الوفاء بقيمة الشيك: دراسة تحليلية

The drawer’s objection to the payment of the value of the check

إعداد – prepared by

أ. محمد عبدالكريم فارس ياسين: طالب ماجستير في القانون الخاص، جامعة الإسراء، غزة، فلسطين.

أ. زينب أحمد الخالدي: طالبة ماجستير في القانون العام، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.

Mohammed AbdelKareem Fares Yaseen: Master’s Student in Private Law، Al-Isra University, Gaza, Palestine

Zainab Ahmed M. ALkhaldi: Master’s Student in Public Law, Islamic University, Gaza, Palestine.

العدد – Issue
العدد الرابع – المجلد الثاني
الصفحات – Pages
التحميل Download
اضغط هنا
اللغة – Language العربية

الكلمات المفتاحية

keywords

الشيك، المعارضة، الساحب، مقابل الوفاء، المسحوب عليه

the cheque, the drawer, objection drawee

الملخص – Abstract

 أدى تداول الشيك بين الأفراد في معاملاتهم اليومية، باعتباره أداة وفاء تقوم مقام النقود، إلى حاجة المشرعين والمشرع الفلسطيني كذلك إلى تنظيم الأحكام التي تتعلق بالشيك، وكان لأهمية المعارضة في الوفاء بقيمة الشيك أهمية بالغة دفعت الباحثان للبحث في هذا الموضوع، لمعرفة الحالات التي يجوز فيها للساحب أن يعارض لدى المسحوب عليه للوفاء بقيمة الشيك، واتبع الباحثان المنهج التحليلي لتحليل النصوص الواردة في القانون لاستخلاص إرادة المشرع التي ذهب إليها، وتوصلنا إلى أن المشرع قد حصر حالات المعارضة في وفاء قيمة الشيك، بحالات ثلاثة وردت على سبيل الحصر لا على سبيل المثال وهى حالة ضياع الشيك وإفلاس الحامل والحجر عليه، إلا أن المشرع في قانون التجارة الفلسطيني لم يفرد نص يبين من صاحب الحق في المعارضة في وفاء قيمة الشيك، خاصة أن الساحب بعد صدور الشيك وتسليمه للحامل ينتقل الحق الوارد فيه للحامل وفقاً لنص القانون، لذلك أوصى الباحثان بأهمية تحديد صاحب المصلحة في تقديم المعارضة.

The circulation of the chequeamong individuals in their daily transactions, as a fulfillment tool that takes the place of money, has led to the need of Palestinian legislators. It also regulated the provisions related to the cheque, and the importance of the opposition in fulfilling the value of the chequewas of great importance that prompted the two researchers to research this topic.

To find out the cases in which the drawer may object to the drawee to pay the value of the cheque, the two researchers followed the analytical method to analyze the texts contained in the law to derive the will of the legislator that it adopted.  And we came to the conclusion that the legislator has limited the cases of opposition to the payment of the value of the cheque, to three cases that were mentioned by way of example, not by example, which is the case of loss of the cheque, bankruptcy of the bearer and interdiction. The value of the cheque, Especially since the drawer, after issuing the chequeand handing it over to the holder, the right contained in it is transferred to the holder according to the text of the law. Therefore, the researchers recommended the importance of identifying the stakeholder in presenting the opposition.

 

ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك