الرئيسيةالابحاثمقصد التيسير ورفع الحرج وتطبيقاته عند سعيد بن لب

مقصد التيسير ورفع الحرج وتطبيقاته عند سعيد بن لب

عنوان البحث

Research title

مقصد التيسير ورفع الحرج وتطبيقاته عند سعيد بن لب

Legal objectives of facilitation, removal of hardshi, and its applications for Said ben Loub

إعداد – prepared by حسن بودس؛ طالب باحث في سلك الدكتوراه، جامعة محمد الأول، كلية الأدب والعلوم الإنسانية، وجدة، المغرب
إشراف الدكتور/ محمد المصلح: جامعة محمد الأول، كلية الأدب والعلوم الإنسانية، وجدة، المغرب
العدد – Issue
العدد الثالث – المجلد الأول
الصفحات – Pages
التحميل Download
اضغط هنا
اللغة – Language العربية
الكلمات المفتاحية

keywords

سعيد بن لب، التيسير، التخفيف، رفع الحرج

Said ibnou loub , facilitation , removal of hardship

الملخص – Abstract

تهدف هذه الدراسة لأثبات أنَّ الشريعة الإسلامية مبنية على السهولة واليسر والسعة، نابذة للتشديد والحرج. وتكمن أهمية هذه الدراسة في أنها تميط اللثام عن جهود سعيد بن لب في هذا المضمار، إذ يعتبر شخصية علمية نزيهة متعمقة في دراسة الشريعة الإسلامية، فهو وإن كان عمدته الدليل فليس يغفل في استنباطاته واختياراته مقصد التيسير ورفع الحرج، بل يجمع بين النظر في الدليل الجزئي ومراعاة القواعد الكلية، التي قامت عليها الشريعة، فقد كان ذا نظرة شمولية تجمع بين تعظيم النصوص والتزامها، مع التعمق في فهمها واستنباط مقاصدها وغاياتها ومراميها.

The purpose of this study is to show that the tolerant islamic law is built on facilitation while it avoids rigorism and hardship.

Its importance stems from the fact that it sheds light on Said ibou loub efforts in this field since he is truely considered an impartail scholar who studied islamic law deeply.For though he emphasises evidence but does not neglect in his deductions and choices the islamic law legal objectives of facilitation and removal of hardship. Furthermore , he combines looking into the partial evidence and considering the global rules on which islamic law is built. He had , may the Almighty have mercy on his soul,a comprehensive perspective which brings together reverence and commitment to the scripture while deepening its undestanding and deducing the purposes and the objectives governing it.

 

ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك