الرئيسيةالابحاثقصيدة “المدائح النبوية”: دراسة تحليلية في نحو النص

قصيدة “المدائح النبوية”: دراسة تحليلية في نحو النص

عنوان البحث

Research title

قصيدة “المدائح النبوية”: دراسة تحليلية في نحو النص

The Poem of “Prophetic Praises”, An Analytical Study in the Grammar of the Text

إعداد – prepared by د. فادي عوني محمود الشلالدة؛ أستاذ اللغة والنحو، كلية العلوم الإسلامية، الخليل، فلسطين
العدد – Issue
العدد الثالث – المجلد الأول
الصفحات – Pages
التحميل Download
اضغط هنا
اللغة – Language العربية
الكلمات المفتاحية

keywords

أدب المرأة – مناظرة امرأة أبي الأسود الدؤلي لزوجها – الامتاع والاقناع

text, lexical semantics, analysis, textual coherence, structural relationships

الملخص – Abstract

لقد قرر الباحثون في نحو النص أن الترابط النصي له أهمية بالغة في نحو النص؛ لأنه يتعامل مع النص على أنه بنية كلية، فيقوم بتحليل الخواص التي أدت إلى تماسكه، ولهذا يمزج في دراسته للنص بين جميع المستويات الصوتية، والصرفية، والنحوية، والمعجمية، والدلالية، وهو في ذلك يبحث عن الاتساق والانسجام، وتحقيق الترابط الكامل بين بداية النص وآخره دون الفصل بين هذه المستويات اللغوية المختلفة.

ويهدف هذا البحث إلى تحليل قصيدة المدائح النبوية دراسة في نحو النص، فهو نمطٌ من التحليل يعطي الجملة حقها ويعدها وحدة محورية لبنية النص، فيقوم بدراسة العلاقات التركيبية المكونة داخل الجملة من خلال تحليل النص بِدءاً من العلاقات ما بين الجمل ثم الفقرة ثم النص أو الخطاب بتمامه.

اعتمد الباحث في دراسته على المنهج الوصفي التحليلي، وذلك من خلال دراسة العلاقات اللغوية التركيبية التي وظّفها الشاعر في ثنايا الجمل والعبارات المكونة للنص، فكان نصّه نصّاً متلاحماً ومترابطاً في مغزاه المنشود، وهو مدح الرسول-صلى الله عليه وسلم-، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، أهمها:

  1. أنّ الشاعرَ أبدع في عملية بناء هذا النص الشعري، فكان يحرصُ على تماسك محاور النصّ دلالياً وتداولياً.
  2. استطاع الشاعر أن يوظّف عناصر الربط اللغوية التركيبية القائمة بين الجمل والعبارات المُكوِنَة للنصّ الشعري.
  3. التركيز على تنويع الإحالة الضميرية ومرجعيتها.
  4. الكشف عن أدوات الانسجام من خلال حضور الأدوات اللغوية، التي ساهمت في تماسك النص الشعري، وبيان قدرة النص على التبليغ دلالياً وتداولياً.

Text grammar researchers have determined that textual coherence is of paramount importance in text grammar; Because it deals with the text as a total structure, it analyzes the properties that led to its cohesion, and for this reason, in this study of the text, I  mix all the phonetic, morphological, grammatical, lexical, and semantic levels, and in this I  search for consistency and harmony, and achieving complete interdependence between the beginning of the text and its end. without separating these different language levels.

This research aims to analyze the poem of prophetic praises as a study in the grammar of the text, as it is a pattern of analysis that gives the sentence its right and considers it a central unit of the text structure. .

In this study, the researcher relied on the descriptive-analytical approach, by studying the structural linguistic relations that the poet employed in the folds of the sentences and phrases that make up the text. Its text was coherent and coherent in its desired meaning, which is the praise of the Messenger – may God bless him and grant him peace. This study find and reaches many results:

  1. The poet excelled in the process of constructing this poetic text, as he was keen on the coherence of the text’s axes, semantic and pragmatic.
  2. The poet was able to employ the structural linguistic elements existing between the sentences and phrases that make up the poetic text.
  3. Focus on diversifying the pronoun and its reference.
  4. Revealing the tools of harmony through the presence of the linguistic tools, which contributed to the cohesion of the poetic text, and the statement of the text’s ability to communicate semantic and pragmatically.
ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك