الرئيسيةالابحاثمعالم التكامل المعرفي بين الأخلاق والفقه وأصوله

معالم التكامل المعرفي بين الأخلاق والفقه وأصوله

عنوان البحث

Research title

معالم التكامل المعرفي بين الأخلاق والفقه وأصوله: التعليل الأخلاقي أنموذجا

Features of the cognitive integration of ethics, jurisprudence and the origins of jurisprudence,Moral reasoning a model

إعداد – prepared by  أ. عبدالقادر بوعلافة: طالب باحث، جامعة شعيب الدكالي، الجديدة، المغرب
العدد – Issue
العدد الثالث – المجلد الأول
الصفحات – Pages
التحميل Download
اضغط هنا
اللغة – Language العربية
الكلمات المفتاحية

keywords

التكامل المعرفي، الأخلاق، التعليل الأخلاقي، الفقه، أصول الفقه

Content Analysis, media research, Scientific Research, Arabic language, sports programs

الملخص – Abstract

يعتبر التعليل الأخلاقي للأحكام الفقهية أحد أهم المداخل التي من خلالها يمكن إبراز مدى تكامل وتداخل المعارف بين الأخلاق وعلوم الشريعة، وأخص بالذكر الفقه وأصوله. وعلى هذا الأساس جاء هذا البحث بهدف تبريرهذا التكامل وذلك من خلال ثلاث نقاط رئيسية، أولها تأطير مفهوم التعليل الأخلاقي للأحكام الفقهية، في حين أن النقطة الثانية سأبرز من خلالها موقع التعليل الأخلاقي من المنظومة المعرفية الشرعية، خاصة ما يتعلق بموقع التعليل الأخلاقي داخل الفقه، أي في ثنايا المصنفات الفقهية وكذا داخل القواعد الفقهية، ثم النقطة الثالثة سأبرز من خلالها موقع هذا النوع من التعليل داخل أصول الفقه، أي داخل المصنفات الأصولية وكذا الأدلة الإجمالية، ومن ثم تفنيد دعوى إغفال الفقهاء وعلماء الأصول للعنصر الأخلاقي وللأبعاد الأخلاقية في مؤلفاتهم ومصنفاتهم الفقهية والأصولية، واثبات التكامل بين ما هو أخلاقي وفقهي وأصولي.

وقد اعتمدت مجموعة من مناهج البحث أهمها: المنهج الوصفي التحليلي وذلك من خلال وصف الموضوع ومن ثم تحليل أبعاده المختلفة بشكل منهجي وعلمي سليم، كما اعتمدت المنهج الاستنباطي من أجل الوقوف على هذه العلل الأخلاقية من خلال كتب الفقه وأصوله. وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج أهمها: أن غاية الأحكام الفقهية تتجلى في ترسيخ الأبعاد الأخلاقية مما يفسر التكامل والتداخل بين ما هو فقهي وما هو أخلاقي، وأن العلل الأخلاقية كانت حاضرة وبقوة ضمن المصنفات الفقهية والأصولية مما يؤكد الاهتمام الكبير من طرف الفقهاء والأصوليون للأبعاد الأخلاقية. وأوصى الباحث بضرورة متابعة البحث في هذا النوع من التعليل من أجل تأصيله وتقعيده، وكذا مراعاة الأبعاد الأخلاقية في العملية الإجتهادية، الأنه ثمت مجموعة من الأحكام الفقهية معللة بعلل أخلاقية.

Ethical reasoning of jurisprudence is one of the most important entry points through which the complementarity and overlap of knowledge between ethics and legitimate knowledge parts can be highlighted, in particular jurisprudence and its origins.

And on that basis, this research shows this complementarity through three main points, the first of which is the framing of the concept of moral reasoning for jurisprudence.

While the second point is that I will highlight the location of moral reasoning from the legitimate knowledge system, especially with regard to the location of moral reasoning within the jurisprudence, that is, within the literature, as well as within the jurisprudence.

The third point is that I will highlight the location of this type of reasoning within the origins of jurisprudence, that is, within fundamentalist taxonomies as well as the overall evidence, and then refute the claim that scholars and legal scholars have ignored the moral element and the moral dimensions of their literature and literature and fundamentalism, and prove the complementarity of what is ethical, doctrinal and fundamentalist.

The study also produced a series of findings, the most important of which were: The purpose of jurisprudence is reflected in the consolidation of ethical dimensions, which explains the complementarity and overlap between doctrinal and moral, and the fact that moral ills were strongly present in doctrinal and fundamentalist works, which confirms the great interest of scholars and fundamentalists in ethical dimensions.

The researcher also recommended that research into this type of reasoning should be pursued in order to establish it and reduce it, as well as to take into account the ethical dimensions of the case-law process.

ArabicChinese (Simplified)DutchEnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Open chat
كيف يمكنني مساعدتك